18 maja 2019

Adaptacja

Adaptacja to przystosowanie się dziecka do nowego środowiska jakim jest przedszkole, do nowych sytuacji i warunków. Moment pójścia do przedszkola jest bardzo ważnym wydarzeniem, gdyż jest to pierwsze doświadczenie społeczne dziecka i wielka zmiana w jego życiu. Następuje zmiana otoczenia, osób, rytmu dnia. Niektóre dzieci są zaciekawione nową sytuacją, a inne są niespokojne, niepewne, boją się zostać same, bez rodziców. Ich poczucie bezpieczeństwa zostaje zachwiane.

Dzieci różnią się między sobą poziomem zdolności przystosowawczych. Niektóre adaptują się łatwo, ale są też dzieci, które mają z tym duże trudności. Aby uniknąć dramatów małych i dużych – czyli dramatów rodziców i dzieci proponujemy tydzień adaptacyjny, podczas którego dzieci i rodzice stopniowo przyzwyczajają się do nowej sytuacji. Prawo do uczestniczenia mają dzieci zapisane do naszego przedszkola lub te, których Rodzice chcą sprawdzić gotowość swojej pociechy. Są to wspólne spotkania i zabawy nauczyciela, dzieci oraz rodziców trwające od poniedziałku do piątku w godz. 10:00-12:00. Zajęcia są bezpłatne.

JAK POMÓC DZIECKU W ADAPTACJI W PRZEDSZKOLU?

  • Staraj się wyrobić w dziecku pozytywny stosunek do przedszkola. Pamiętaj, żeby nie idealizować obrazu przedszkola, tylko przedstawić go w sposób realny.
  • Okazuj radość z tego powodu, że dziecko idzie do przedszkola.
  • Zadbaj o to, by dziecko uczyło się samodzielności.
  • Pozwól zabrać swojemu dziecku ulubioną maskotkę – będzie stanowić kawałek domu.
  • Pomóż dziecku rozebrać się w szatni, przypomnij jak wygląda jego ubranie i jaki znaczek posiada jego szafeczka.
  • Pamiętaj o krótkim pożegnaniu. Nie powinno odbywać się ono w atmosferze pośpiechu.
  • Nie obiecuj dziecku nagrody za to, że pójdzie do przedszkola.
  • Nie zabieraj dziecka z powrotem do domu, gdy płacze przy rozstaniu.
  • Jeśli trudno jest Ci się rozstać z dzieckiem, przez pierwsze dni poproś drugiego rodzica o przyprowadzanie dziecka do przedszkola.
  • Czas pobytu małych dzieci w przedszkolu nie powinien być długi. Jeśli to możliwe, w pierwszych dniach odbieraj dziecko wcześniej, np. po obiedzie. Stopniowo wydłużaj czas pobytu dziecka w przedszkolu.
  • Odbieraj dziecko z przedszkola o ustalonej wspólnie porze. Zawsze dotrzymuj słowa – dzięki temu dziecko będzie miało poczucie bezpieczeństwa.
  • Kontroluj to, co mówisz. Zamiast: „już możemy wracać do domu”, powiedz: „teraz możemy iść do domu”. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.
  • Spędzaj z dzieckiem więcej czasu niż normalnie. Okazuj mu miłość oraz czułość. Pobawcie się w jego ulubioną grę, pograjcie razem w piłkę, poczytajcie książkę.
  • Nie porównuj zachowań dziecka z reakcjami kolegów z grupy czy rodzeństwa.
  • Podejmij współpracę z nauczycielem. Zasadą jej działania powinno być wzajemne zaufanie.

Pamiętaj, żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze z uśmiechem 🙂

JUŻ TERAZ ZACHĘCAJ I MOTYWUJ DZIECKO DO:
  • samodzielnego ubierania się
  • zapinania guzików, wkładania butów, zawiązywania sznurowadeł
  • korzystania z toalety
  • wycierania noska
  • samodzielnego mycia rączek
  • rysowania kredkami, malowania farbami, lepienia z ciastoliny, plasteliny
  • spacerowania
  • spożywania samodzielnie posiłków

Postarajmy się wspólnie, aby pobyt w przedszkolu był jednym z najradośniejszych okresów w życiu dziecka.