Statut

STATUT NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA „JEŻYKOWA DOLINKA”

Rozdział I

   Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Przedszkole Niepubliczne „Jeżykowa Dolinka”, zwane dalej Przedszkolem, ma swoją siedzibę w Warszawie przy ul. Pięciolinii 1.
  2. Organem prowadzącym przedszkole jest właściciel – Dorota Kolczyńska
  3. Ustalona nazwa w pełnym brzmieniu to:

Przedszkole Niepubliczne   

„Jeżykowa Dolinka” 

ul. Pięciolinii 1

 02 – 784 Warszawa

§ 2

  1. Podstawami prawnymi działania przedszkola są w szczególności:
  • Ustawa z dnia 7 września 1994 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2016 r.poz.1943 ze zm.)
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.)
  • rozporządzenia wykonawczych do ustaw,
  • niniejszy statut,
  • wpis do ewidencji placówek niepublicznych m. st. Warszawy.

2.  Środki finansowe na działalność przedszkola pochodzą z :

  • opłat rodziców i opiekunów (czesne, wpisowe),
  • dotacji z budżetu gminy,
  • środków przeznaczonych na działalność przedszkola przez organ prowadzący.                                                                        

                                                                               Rozdział II                                                                          

  § 3

                                                                   Cele i zadania przedszkola 

  1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
  2. Naczelnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.

§ 4

  1. W ramach działalności edukacyjnej przedszkole realizuje następujące zadania:
  • wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
  • tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,
  • wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,
  • zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
  • wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
  • wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
  • promowanie ochrony zdrowia, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
  • przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,
  • tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
  • tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,
  • tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,
  • współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,
  • kreowanie, wspólnie z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,
  • systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,
  • systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,
  • organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej, lub języka regionalnego,
  • tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.

                                                                                 § 5

  1. Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:
  • organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem indywidualnych
  • wniosków rodziców oraz predyspozycji rozwojowych dziecka,
  • organizowanie różnorodnej działalności edukacyjnej prowadzonej przez kadrę
  • pedagogiczną i pracowników wspomagających według podstawy programowej wychowania przedszkolnego zatwierdzonej przez MEN oraz opracowanych w oparciu o nią wybranych programów wychowania przedszkolnego, uwzględniających:

            a)   odmienną aktywność poznawczą dziecka ,

            b) twórczą aktywność dziecka (muzyczną, plastyczną, werbalną i ruchową), integrującą różne obszary rozwoju,

            c) stopniowe przygotowanie do nauki czytania, pisania oraz matematycznego   myślenia,

d) podmiotowe relacje dziecka z otoczeniem, bazujące na jego możliwościach i wspomagające jego rozwój poprzez oferty wspólnych działań dzieci i nauczyciela.

  • dbałość o prawidłowy rozwój mowy, rozwijanie kompetencji komunikacyjnych dzieci i logicznego myślenia,
  • dostosowanie metod i form pracy do możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,  z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych,
  • stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności,
  • tworzenie warunków materialnych i organizacyjnych do animowania różnorodnych sytuacji edukacyjnych poprzez odpowiednią aranżację przestrzeni edukacyjnej,
  • prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju wychowanków:

a) obserwacje pedagogiczne

b) diagnoza przedszkolna (w roku poprzedzającym rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej – analiza gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole)

  • umożliwienie kontaktu z językiem angielskim i jego naukę.

2.    Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:

  • pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
  • informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.

3.    Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole, organizując tok edukacji przedszkolnej, umożliwiający osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego.

4.    Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę poprzez:

  • bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
  • zapewnienie wzmożonego bezpieczeństwa w czasie wycieczek,
  • stwarzanie poczucia bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym,
  • stosowanie obowiązujących przepisów bhp i ppoż.                                                                              

 § 6

  1. Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w planie pracy przedszkola oraz w miesięcznych planach pracy w poszczególnych grupach przedszkolnych.
  2. Podstawowymi formami działalności edukacyjnej są:
    • sytuacje wychowawczo – dydaktyczne – (indywidualne, zespołowe i grupowe) organizowane przez nauczyciela,
    • zabawy dydaktyczne, badawcze, konstrukcyjne,
    • zabawy ruchowe i ćwiczenia sportowe,
    • spacery, wycieczki, przedstawienia teatralne, uroczystości przedszkolne,
    • kontakty okolicznościowe nauczycielki z dziećmi nawiązywane w różnych sytuacjach.

3.    Każda z wymienionych form obejmuje treści wielostronne, choć w różnym stopniu stymulujące poszczególne sfery rozwoju dziecka

4.     Przedszkole organizuje różne formy współpracy z rodzicami opiekunami)                                                               

§ 7

  1. Przedszkole może organizować dla wychowanków różne wycieczki i imprezy. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci.
  2. W trakcie wycieczek i wyjść poza teren przedszkola zapewniona jest opieka nauczycieli i personelu wspomagającego w stosunku – jedna osoba dorosła na 10 dzieci.
  3. Wszystkie zajęcia organizowane poza terenem przedszkola muszą być wcześniej uzgodnione  z dyrektorem przedszkola, a program wycieczki podany do wiadomości rodziców najpóźniej 3 dni przed planowaną wycieczką.
  4. Rodzice (prawni opiekunowie) muszą wyrazić pisemną zgodę na wycieczki, które wiążą się z przewozem wychowanków.

                                                                                             § 8

  • W ramach posiadanych możliwości przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra właściwego do spraw edukacji regulującego te kwestie.
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na :
  • rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu w celu wspierania potencjału rozwojowego wychowanka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola,
  • wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne wychowanków,
  • udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających  z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych wychowanków,
  • rozwijaniu umiejętności wychowawczych nauczycieli oraz rodziców.

3.      Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści.

4.     Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz    w formie:

  • zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
  • porad i konsultacji,
  • zajęć rozwijających uzdolnienia.

     5.     Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.                                                                                

§ 9

  1. W ramach posiadanych możliwości przedszkole może organizować wczesne wspomaganie rozwoju dzieci, zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra właściwego do spraw edukacji regulującego te kwestie.
  2. Wczesne wspomaganie rozwoju ma na celu pobudzenie psychoruchowego, społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu podjęcia nauki w szkole.

                                                                                          § 10

  1. W przedszkolu zatrudniony jest logopeda i psycholog.
  2. Objęcie dziecka opieką psychologa i logopedy wymaga zgody rodziców.
  3. Dzieci mogą dodatkowo uczestniczyć w indywidualnych zajęciach logopedycznych, które są opłacane przez rodziców.

                                                                  Rozdział III

§ 11

Organy przedszkola i ich kompetencje 

  1. Organami przedszkola są :
  • właściciel – organ prowadzący
  • dyrektor
  • rada pedagogiczna.

                                                                                          § 12

  1. Właściciel – jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników obsługi.
    • organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę placówki,
    • dysponuje i rozporządza środkami finansowymi przedszkola,
    • zawiera umowy z rodzicami dzieci o świadczeniu usług edukacyjnych przedszkola,
    • decyduje w sprawach przyjmowania dzieci do przedszkola i skreślania ich z listy w przypadkach określonych w niniejszym statucie,
    • kieruje polityką kadrową przedszkola, zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
    • ponosi pełną odpowiedzialność za przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i wychowanków oraz przestrzeganie przepisów dotyczących organizacji pracy przedszkola.
    • Właściciel przedszkola jako Administrator, w procesach przetwarzania danych uwzględnia charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie i wadze zagrożenia. Jednocześnie zatwierdza i wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z przepisami prawa ochrony danych osobowych, a także poddawane systematycznym przeglądom i aktualizacji.
    • Realizuje ustawowe zadania zabezpieczenia i ustala zasady przetwarzania danych osobowych, osób których dane dotyczą, w szczególności dane osobowe uczniów, wychowanków, rodziców oraz pracowników i współpracowników placówki.
  2. Dyrektor realizuje następujące zadania
    • zapewnia wychowankom warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
    • kieruje bieżącą działalnością placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
    • ustala ramowy rozkład dnia z zachowaniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów),
    • opracowuje i zatwierdza arkusz organizacyjny przedszkola,
    • przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczacych bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i wychowanków oraz przestrzeganie przepisów dotyczących organizacji pracy przedszkola,
    • wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
  3. Dyrektor przedszkola ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz za wydawanie przez przedszkole dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją.

                                                                                        § 13

  1. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni przedszkola.
  2. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor.
  3. Rada pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem, nie rzadziej niż dwa razy w roku.
  4. Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej wniosków i spostrzeżeń     z posiedzenia rady. Członkowie Rady są również zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców (prawnych opiekunów), a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka.
  5. Do podstawowych zadań rady pedagogicznej należy:
    • zatwierdzanie projektu statutu oraz jego zmiany, opracowanych przez dyrektora,
    • ustalanie kierunków pracy pedagogicznej – zatwierdzanie planów pracy przedszkola,
    • dokonywanie ewaluacji podejmowanych działań edukacyjnych,
    • realizacja statutowych zadań przedszkola dotyczących kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi,
    • organizowanie wewnętrznego samokształcenia,
    • poszukiwanie i wprowadzanie nowatorskich rozwiązań metodycznych,
    • koleżeńska pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych.                                                                    

                                                          Rozdział IV                                                  

        § 15

               Organizacja przedszkola

  1. Przedszkole jest placówką niepubliczną przeznaczoną dla dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat, objętych w świetle ustaw oświatowych wychowaniem przedszkolnym, realizującą programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego, zatrudniającą nauczycieli mających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych.
  2. Na zasadach określonych przez ustawy oświatowe z przedszkola mogą korzystać również dzieci, które nie osiągnęły minimalnego wieku oraz przekroczyły maksymalny wiek wychowania przedszkolnego.
  3. Przedszkole świadczy usługi w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.

§ 16

  1. Przedszkole przewidziane jest dla 50 dzieci zgrupowanych w 4 oddziałach.
  2. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest grupa złożona z dzieci o zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
  3. Liczba dzieci w dwóch oddziałach nie może przekroczyć 15 dzieci, w dwóch pozostałych 10 dzieci
  4. W okresie wakacji letnich, a także dużej absencji dzieci lub absencji nauczyciela dopuszczalne jest tworzenie innego składu grup przedszkolnych.
  5. Podczas schodzenia i rozchodzenia się dzieci z przedszkola grupy mogą być łączone.
  6. Grupa jest powierzona opiece jednej nauczycielki, której w sprawowaniu opieki pomaga personel pomocniczy wyznaczony przez dyrektora przedszkola.                                                  

                                            § 17                                                  

  1. Przedszkole działa 12 miesięcy w roku, od poniedziałku do piątku w godzinach od 730 do 1830   z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
  2. Dzienny czas pracy przedszkola może być zmieniony w każdym roku szkolnym.
  3. W przedszkolu obowiązują następujące terminy przerw:
  • Przedszkole zastrzega sobie prawo do przerwania świadczenia usług w okresie wakacyjnym (lipiec, sierpień) na okres do dwóch tygodni w celu przeprowadzenia okresowych remontów i ulepszeń w pomieszczeniach Przedszkola.
  • dni wyznaczone przez organ prowadzący, o których musi poinformować Rodziców/ Prawnych opiekunów do końca danego roku przedszkolnego.                                                  

 § 18

  1. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa dyrektor w arkuszu organizacyjnym.
  2. Dzienny czas pracy przedszkola ustalony jest przez dyrektora w oparciu o potrzeby rodziców wynikające z kart zgłoszenia dziecka do przedszkola.
  3. Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się nie krócej niż 5 godzin dziennie.
  4. Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia opracowany przez dyrektora z uwzględnieniem określonych w podstawie warunków i sposobów realizacji.
  5. W szczególnych przypadkach dyrektor może zmienić organizację dnia (np. organizacja wyjścia poza teren przedszkola, wycieczki, uroczystości)                                                                                

§ 19

  1. W przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe w ramach czesnego, wykraczające poza zakres podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
  2. Dzieci, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), mogą również uczestniczyć w fakultatywnych zajęciach dodatkowych (zajęcia taneczne, muzyczne, artystyczne, sportowe itp.), wykraczających poza zakres podstawy programowej oraz zajęć dodatkowych proponowanych w ramach czesnego. Zajęcia te są opłacane przez rodziców.
  3. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez właściciela i dyrektora placówki

                                                                   § 20

  1. Czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi, w tym również zajęć dodatkowych uzależniony jest od indywidualnych możliwości i potrzeb dzieci oraz realizowanego programu          i wynosi:
  1. 15- 20 minut dla dzieci w wieku 2,5-4 lat,
  2. 30 minut dla dzieci w wieku 5-6 lat.
  3.                                                                    § 21
  1. Osobą odpowiedzialną za dziecko w czasie jego pobytu w przedszkolu jest nauczyciel prowadzący zajęcia dydaktyczne oraz pozostały personel w zakresie swojego działania.
  2. W czasie zajęć dodatkowych prowadzonych przez specjalistów za bezpieczeństwo dzieci odpowiadają osoby prowadzące zajęcia.
  3. Obowiązkiem nauczyciela jest udzielenie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna.
  4. Obowiązkiem nauczyciela jest powiadomienie dyrektora oraz rodziców (prawnych opiekunów)  o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach chorobowych.
  5. W wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola, bez względu na zakres ich czynności służbowych, w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
  6. W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi lekarskie poza udzielaniem pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, nie podaje się też dzieciom środków farmakologicznych.
  7. W wyjątkowej sytuacji, gdy u dziecka wystąpi wysoka temperatura, a rodzice nie będą go mogli odebrać w krótkim czasie, mając na uwadze zdrowie i bezpieczeństwo dziecka, może być podany syrop przeciwgorączkowy Nurofen.
  8. W przypadkach ostrej alergii dopuszcza się podawanie leków przeciwalergicznych za pisemnym upoważnieniem rodziców i alergologa oraz za zgodą Dyrektora przedszkola.

                                                                                                  § 22

  1. W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju wychowanków przedszkole organizuje żywienie.
  2. W zależności od długości pobytu i warunków ustalonych z rodzicami (opiekunami prawnymi) przedszkole zapewnia wychowankom:
  • śniadanie,
  • obiad – dwa dania
  • podwieczorek I
  • podwieczorek II

3.     Przedszkole zapewnia wyżywienie dla dzieci z różnymi alergiami pokarmowymi. Obowiązkiem rodzica jest dostarczenie pełnej listy produktów uczulających dziecko i zaświadczenia od lekarza.

                                                                                               § 23

  1. Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola :
  • opiekę nad dziećmi przy przyprowadzaniu i odbieraniu z przedszkola sprawują rodzice (prawni opiekunowie) lub osoby pisemnie przez nich upoważnione zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo,
  • osoba upoważniona ma obowiązek przedstawienia dowodu tożsamości,
  • rodzice (prawni opiekunowie) przyjmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę,
  • osoby nietrzeźwe lub będące pod pływem środków psychotropowych nie mogą odbierać dzieci z przedszkola,
  • do przedszkola mogą uczęszczać wyłącznie dzieci zdrowe – personel może odmówić przyjęcia dziecka z widocznymi objawami chorobowymi,
  • nauczyciel oddziału ma obowiązek zgłosić rodzicom (prawnym opiekunom) stan dziecka wskazujący na chorobę ,
  • dzieci mogą być przyprowadzane do przedszkola do godz. 900 lub, w szczególnych wypadkach, w każdym innym czasie po uprzednim wcześniejszym zgłoszeniu osobiście, bądź telefonicznie późniejszego przyprowadzenia dziecka do przedszkola,
  • dzieci należy odebrać z przedszkola do godz. 1830.

2.    Zastrzeżenia rodziców dotyczące ograniczeń odbioru dziecka przez drugiego rodzica muszą być uzasadnione stosownymi orzeczeniami sądowymi.                                                                           

    § 24

    1. Odpłatność za przedszkole obejmuje usługi świadczone przez placówkę, związane                                     z wychowaniem, opieką i nauczaniem, (w tym zajęcia dodatkowe objęte ofertą), ubezpieczeniem dzieci oraz ich wyżywieniem.
    2. Wysokość opłat za pobyt dziecka w przedszkolu ustala właściciel, szczegółowo określając ją                      w umowie z rodzicami. O zmianie wysokości opłaty właściciel ma prawo poinformować rodziców z miesięcznym wyprzedzeniem.
      1. Za godziny opieki wykraczające poza godziny pracy Przedszkola naliczana jest dodatkowa opłata.
      2. Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu pobierane są z góry, do 1-ego każdego miesiąca.
      3. Szczegółowe informacje dotyczące opłat w danym roku szkolnym ujęte są w regulaminie przedszkola.
      4.                                                                              § 25
  1. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
  1. sale zajęć dla poszczególnych grup
  2. salę do zabaw ruchowych
  3. łazienki dla dzieci i personelu,
  4. szatnię,
  5. zaplecze kuchenne,
  6. pomieszczenia administracyjno-gospodarcze.
      1. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z placu zabaw z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do ich wieku.                                                                              Rozdział V                                                                                  § 26
      2.        Zasady rekrutacji oraz skreślania z listy wychowanków przedszkola                                                                
      3.  
  1. O przyjęciu dziecka do przedszkola decyduje właściciel.
  2. Dzieci mogą być przyjmowane do przedszkola w ciągu całego roku szkolnego, jeżeli przedszkole dysponuje wolnymi miejscami.
  3. Wpis dziecka na listę odbywa się na podstawie zgłoszenia oraz dokonania wpłaty wpisowego. Warunkiem wpisu na listę jest odbycie rozmowy z rodzicami (opiekunami) dziecka, a w razie potrzeby także spotkanie z dzieckiem.
  4. W dniu przyjęcia dziecka do przedszkola rodzic (opiekun prawny) zobowiązany jest do:
  1. zapoznania się ze statutem i regulaminem przedszkola,
  2. zawarcia umowy z przedszkolem, która określa zobowiązania stron.
  3.                                                               § 27
  1. Skreślenie z listy wychowanków przedszkola następuje w razie rozwiązania umowy                                        o świadczenie usług edukacyjnych w związku z wypowiedzeniem dokonanym przez rodziców (prawnych opiekunów) dziecka, przy czym okres wypowiedzenia wynosi miesiąc.
  2. Dyrektor może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
  1. zalegania z odpłatnością za przedszkole powyżej jednego okresu płatniczego,
  2. nieobecności dziecka dłuższej niż 30 dni i braku usprawiedliwienia tej nieobecności,
  3. w przypadku zatajenia przez rodzica informacji o stanie zdrowia dziecka, uniemożliwiającym pracę wychowawczą i kształcenie w przedszkolu,
  4. stwarzania przez dziecko sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu                          i innych dzieci oraz braku współpracy z rodzicami zmierzającej do rozwiązania problemu, mimo zastosowania przyjętego w przedszkolu trybu postępowania (np. podjęcia terapii lub, gdy wykorzystane zostały wszelkie możliwości zmiany tej sytuacji),
  5. powtarzających się, agresywnych zachowań rodziców (opiekunów prawnych) dziecka                      w przedszkolu, łamiących normy współżycia społecznego i zasady zachowania w instytucji publicznej.
      1. Skreślenie dziecka z listy wychowanków następuje w drodze decyzji administracyjnej.
      2. Rodzice mogą w terminie 14 dni od doręczenia decyzji odwołać się do Kuratora Oświaty nadzorującego placówkę.
      3. W przypadku dziecka objętego obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego, dyrektor informuje pisemnie dyrektora szkoły, w obwodzie której mieszka dziecko o skreśleniu dziecka z listy wychowanków.
      4. Ostateczna decyzja o skreśleniu dziecka z listy wychowanków skutkuje rozwiązaniem umowy z rodzicami o świadczenie usług edukacyjnych.Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
      5.                                                                              § 28
      6. Rozdział VI
  1. W przedszkolu zatrudnieni są:
  1. Dyrektor
  2. nauczyciele,
  3. personel wspomagający.
  1. Pracownicy na wszystkich stanowiskach dbają o klimat i dobre imię placówki, przestrzegają zasad współżycia społecznego, są współodpowiedzialni za realizację zadań przedszkola.
  2. Wszyscy pracownicy są zobowiązani do przestrzegania zasad i przepisów BHP i p.poż
  3. Zasady zatrudnienia pracowników są zgodne z kodeksem pracy.
  4. Liczbę zatrudnionych nauczycieli i innych pracowników określa corocznie organ prowadzący.
  5. Prawa i obowiązki pracowników określają odrębne przepisy i umowy zawarte z personelem przedszkola.
  6.                                                                             § 29
  1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z wyższym wykształceniem pedagogicznym                              i przygotowaniem kierunkowym.
  2. Nauczyciele prowadzą pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez dyrektora programami, odpowiadają za jakość                i wyniki tej pracy. Szanują godność dziecka i respektują jego prawa.
  3. Nauczyciele otaczają opieką każdego wychowanka i utrzymują kontakt z rodzicami w celu poznania i uwzględniania potrzeb rozwojowych dzieci oraz udzielania rodzicom wsparcia                     i pomocy w sprawach wychowawczych.
  4. Do zakresu zadań nauczycieli należy w szczególności:
  1. zapoznanie się z Konwencją Praw Dziecka i przestrzegania jej postanowień,
  2. odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych im wychowanków,
  3. tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci i ich zdolności, zainteresowania, dążenie do pobudzania procesów rozwojowych – odpowiednia aranżacja przestrzeni edukacyjnej,
  4. prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  5. prowadzenie i dokumentowanie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci,
  6. w roku poprzedzającym rozpoczęcie edukacji w szkole podstawowej dokonywanie analizy gotowości (diagnoza przedszkolna) i informowanie o jej wynikach rodziców dziecka zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  7. wspieranie samodzielnych działań dziecka i pomaganie w dostrzeganiu problemów        wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności,
  8.        i rozwiązywaniu ich, uczenie zasad postępowania, umożliwianie dokonywania wyborów,
  9. pomaganie dzieciom w rozwijaniu odpowiedzialności poprzez samodzielne wywiązywanie
  10.              się z podejmowanych zadań oraz uczenie szacunku do pracy swojej i innych,
  11. wspieranie dziecka w budowaniu systemu wartości – dobro, prawda, miłość, piękno, przyjaźń,
  1. współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, logopedyczną, zdrowotną i inną,
  2. planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych i doskonalenie umiejętności przez aktywne uczestnictwo                              w różnych formach doskonalenia zawodowego, wykorzystywanie nabytych umiejętności                    w pracy z dziećmi,
  3. wzbogacanie i systematyczna modernizacja warsztatu pracy, właściwe poszanowanie pomocy dydaktycznych oraz troska o estetykę pomieszczeń przedszkola,
  4. współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania – spójne oddziaływania wychowawcze:
    1. systematyczne informowanie rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu: zapoznanie rodziców z Podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączanie ich do kształtowania u dziecka zalecanych tam wiadomości i umiejętności,
    2. informowanie rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączanie ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają,
    3. zachęcanie rodziców do udziału w życiu przedszkola np. wspólne organizowanie                    i udział w imprezach, uroczystościach i innych wydarzeniach, w których biorą udział dzieci.
  1. realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
  2. inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym i środowiskowym,
    1. Wynagrodzenie nauczycieli ustalone jest na podstawie kontraktów zgodnych z awansem zawodowym
    2. W przedszkolu dopuszcza się możliwość pracy wolontariuszy oraz możliwość odbywania praktyk nauczycielskich przez studentów kierunków pedagogicznych.
    3. Nauczyciele w działalności służbowej stosują w praktyce przetwarzania danych osobowych zasady i czynności oraz obowiązki spoczywające na nich na mocy przepisów krajowych oraz państw członkowskich Unii o ochronie danych osobowych.
    4. Do obowiązków nauczyciela należy przetwarzanie danych osobowych wyłącznie
      w zakresie nadanych upoważnień zgodnie z decyzją administratora, a także zabezpieczenie nośników danych w zgodności z dokumentacją zabezpieczenia danych osobowych placówki w formie zapisów elektronicznych, jak i tradycyjnych oraz udostępnianie danych uprawnionym podmiotom i osobom w granicach i przepisach prawa.

 

  • 30
  • W przedszkolu zatrudnione są pomoce nauczyciela

 

  1. Pomoce nauczyciela współpracują z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci.
  2. Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor przedszkola.
  3. Do obowiązków pomocy nauczyciela należy w szczególności: :
  1. pełnienie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków,
  2. pomaganie nauczycielowi oddziału w przygotowaniu pomocy i rekwizytów do zajęć zabaw, ćwiczeń i gier,
  3. czynne uczestnictwo w zajęciach i zabawach z dziećmi prowadzonych przez
  4.            nauczyciela,
  1. opieka nad dziećmi i organizowanie im zabaw i zajęć w sali lub na placu zabaw w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych,
  2. utrzymanie czystości, ładu i porządku w przydzielonych pomieszczeniach,
  3. utrzymywanie w należytym stanie zabawek i pomocy /mycie, naprawy/,
  4. podawanie posiłków, sprzątanie po nich,
  5. dbanie o czystość sprzętu i zabawek na placu zabaw,
  6. wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy placówki.                                                           Wychowankowie
  7.                                                           Rozdział VII

                     § 31

 

  1. Dzieci mają prawo do respektowania wobec nich wszystkich postanowień Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
  1. życzliwego i podmiotowego traktowania przez cały personel przedszkola,
  2. właściwie zorganizowanego procesu edukacyjnego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej i własnego tempa rozwoju,
  3. swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia przedszkolnego, religijnego oraz światopoglądu, jeśli nie narusza to dobra innych ludzi,
  4. rozwijania zainteresowań i zdolności,
  5. relaksu, odpoczynku lub snu w ciągu dnia,
  6. zdrowego jedzenia,
  7. opieki i ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz poszanowania godności osobistej,
  8. indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju,
  9. poszanowania ich własności i akceptacji takimi jakie są,
  10. sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny ich wyników pracy i zachowania,
  11. zwracania uwagi i dyscyplinowania w sposób zgodny z godnością dziecka przy uwzględnieniu jego wieku, stopnia rozwoju i dojrzałości.
  1. Wszyscy wychowankowie przedszkola są ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków. Ubezpieczenie jest płatne przez organ prowadzący jednorazowo na początku roku szkolnego.
  2. Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności materialnej za cenne rzeczy i zabawki przyniesione przez dzieci do przedszkola.
  3.                                                                 § 32
  1. W przedszkolu dzieci mają obowiązek:
  1. kulturalnego i z szacunkiem odnoszenia się do rówieśników i osób dorosłych (szanowania praw innych ludzi),
  2. zachowywania się zgodnie z przyjętymi normami i zasadami akceptowanymi przez grupę                  i społeczność przedszkolną,
  3. służenia pomocą młodszym i słabszym,
  4. przestrzegania ustalonych zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i poza nim,
  5. dbania o estetykę i higienę własnego wyglądu i otoczenia na miarę swoich możliwości,
  6. respektowania poleceń nauczyciela i innych osób uczestniczących w procesie edukacji,
  7. szanowania zabawek, gier i książek i odkładania je na wyznaczone miejsca.                                                               Rozdział VIII                                                                         § 33
  8.                                                                    Rodzice
  1. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są do współdziałania ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
  2. Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do:
    1. zapoznania się z zadaniami realizowanymi poszczególnych grupach w toku codziennej pracy wychowawczo-edukacyjnej wynikającymi z podstawy programowej i planów pracy w danej grupie,
    2. uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat dziecka, jego rozwoju i zachowania,
    3. uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w klasie I, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać,
    4. uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
    5. uzyskiwaniu porad i wskazówek w rozpoznawaniu i wspieraniu uzdolnień dziecka,
    6. udziału w zajęciach otwartych z dziećmi, zebraniach z nauczycielami,
    7. wyrażania i przekazywania nauczycielowi i dyrektorowi własnych wniosków i uwag o pracy przedszkola .
  3. Rodzice są zobowiązani do:
    1. przestrzegania postanowień niniejszego statutu i regulaminu przedszkola,
    2. respektowania uchwał i postanowień dyrektora przedszkola,
    3. zgłaszania do godz. 900 nieobecności dziecka w przedszkolu z podaniem czasu jej trwania                   i przyczyny,
    4. niezwłocznego powiadamiania o chorobach zakaźnych, zatruciach pokarmowych,
    5. informowania o wszystkich istotnych okolicznościach dotyczących dziecka, które mogą mieć znaczenie dla sposobu realizowania wychowania przedszkolnego,
    6. zgłaszania wszelkich niedyspozycji dziecka i wszelkich niepokojących objawów w jego zachowaniu, mających wpływ na funkcjonowanie w grupie,
    7. przyprowadzania do przedszkola dzieci zdrowych, bez oznak stanu chorobowego,
    8. zaopatrzenia dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce (odzież zapasową, przybory do pielęgnacji jamy ustnej, strój do ćwiczeń gimnastycznych),
    9. respektowania zasad dotyczących przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola,
    10. ze względów bezpieczeństwa informowania dyrektora o zmianach dotyczących praw rodzicielskich odnośnie swojego dziecka,
    11. ze względów bezpieczeństwa zgłaszania wychowawcy zmiany adresu zamieszkania                           i telefonu kontaktowego w celu zapewnienia możliwości skutecznego kontaktu,
    12. terminowego uiszczania opłat za pobyt dziecka w przedszkolu,
    13. pisemnego poinformowania z miesięcznym wyprzedzeniem o zamiarze rezygnacji                             z przedszkola.
    14. współdziałania z nauczycielami w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
  4. Rodzice (opiekunowie prawni) dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są zobowiązani:
    1. zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia,
    2. zaopatrzyć dziecko w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
    3. wspierać nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka.                                                                      § 34
      1. Współpraca przedszkola z rodzicami oparta jest na wzajemnych uzgodnieniach i obejmuje następujące formy:
        1. konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela lub rodziców (prawnych opiekunów)                   z dyrektorem, nauczycielami, specjalistami,
        2. zebrania grupowe i dni otwarte,
        3. zajęcia otwarte dla rodziców i z ich udziałem,
        4. warsztaty dla rodziców,
        5. imprezy środowiskowe,
        6. udział rodziców (prawnych opiekunów) w uroczystościach przedszkolnych, i imprezach integrujących przedszkole z domem rodzinnym i środowiskiem,
        7. kąciki dla rodziców (prawnych opiekunów) , kąciki plastyczne, informacje grupowe,
        8. strona www i facebook.
        9. inne wzajemnie ustalone.                                                          Postanowienia końcowePrzedszkole prowadzi dokumentację bieżącą i archiwalną zgodnie z obowiązującymi przepisami.
        10.                                                                             § 36
        11.                                                                            § 35
        12.                                                                      Rozdział IX
  1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczycieli i innych pracowników przedszkola, dzieci i rodziców.
  2. Regulaminy działalności ustalone w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
  3. Organ prowadzący zobowiązany jest do udostępnienia statutu pracownikom przedszkola, rodzicom i osobie nadzorującej pracę przedszkola.
  4. Zmiany w niniejszym statucie mogą być dokonywane przez dyrektora.
  5. Każda nowelizacja statutu skutkuje tekstem jednolitym statutu.
  6.                                                                          § 37
  1. Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc Statut Przedszkola Niepublicznego „Jeżykowa Dolinka” w Warszawie z dnia 1 grudnia 2017 r.
  2. Statut Przedszkola Niepublicznego „Jeżykowa Dolinka” w Warszawie w powyższym brzmieniu wchodzi w życie z dniem 1 września 2018 r.        Warszawa, dnia 1 września 2018 r.                                                               Organ prowadzący